mozekDle nejnovějších studií mohou některé látky sloužit jako prevence proti ubývání šedé mozkové hmoty. O které se jedná? Vitamíny skupiny B chrání neurony a podílí se na procesech koncentrace a zapamatování, vitamíny E a C chrání buňky a stimulují imunitu. Naše běžná strava jich však často neobsahuje takové množství, které mozek ke svému optimálnímu fungování potřebuje.

A které látky jsou pro mozek a jeho správné fungování obzvlášť důležité?

„Největší pozitivní efekt na kognitivní funkce stárnoucích jedinců byl prokázán v případě substituce omega-3 nenasycenými mastnými kyselinami. Obdobné důkazy svědčí i pro kladné působení kyseliny listové, vitamínu B12 a ginkgo biloby,“ uvádí ve svém odborném článku profesor MUDr. Jiří Raboch, DrSc (Raboch, Jiří. Kognitivní funkce, stárnutí a stravovací návyky. Česká a slovenská psychiatrie 2010, 106(2): 81-86, dostupné z http://www.cspsychiatr.cz/detail.php?stat=37.)

Oxfordská studie potvrzuje význam vitamínů B pro mozek

Nová studie, provedená na univerzitě v Oxfordu (Centrum funkční magnetické rezonance mozku – Douaud G,Refsum H,de Jager CA,Jacoby R,E Nichols T,Smith SM,Smith AD.Preventing Alzheimer’s disease-related gray matter atrophy by B-vitamin treatment.2013 May 20, http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/?term=Gwena%C3%ABlle+Douaud+and+Helga+Refsum), prokázala, že suplementace vitamínů B může zabránit atrofii částí mozku spojených s úbytkem kognitivních funkcí a Alzheimerovou chorobou.

Placebem kontrolovaná studie zahrnula 156 osob ve věku do 77 let. Dle jejích výsledků snižuje dostatečná hladina vitamínů B hladinu homocysteinu v plazmě, jehož vysoké množství přímo vede k atrofii šedé hmoty mozkové a zpomaluje kognitivní funkce. V tomto ohledu může suplementace vitamínů B zabránit, zejména u starších pacientů, progresi Alzheimerovy choroby a zhoršení kognitivních funkcí.

Studie také prokázala, že dlouhodobá suplementace kyselinou listovou a vitamínem B12 zlepšuje krátkodobou i dlouhodobou paměť. Byla prokázaná také vhodnost kombinace kyseliny listové a vitamínu B12 jako prevence úbytku kognitivních funkcí, studie současně ukazuje, že tyto živiny mohou zvýšit výkon mozku. Doplnění těchto živin může člověka ochránit před lehkými kognitivními poruchami a současně před rozvojem některých forem demence jako například Alzheimerovy choroby.

A co omega-3 mastné kyseliny?

Mezi další, pro mozek významné látky, patří také omega-3 mastné kyseliny, které jsou výtečným zdrojem energie pro metabolismus mozku, pomáhají snižovat vysoký krevní tlak a vysokou srdeční frekvenci, a snižují tak riziko vzniku kardiovaskulárních onemocnění. Pozitivně působí také na centrální nervový systém i optimální stárnutí mozku. Jejich pozitivní vliv byl prokázán v řadě klinických studií, některé z nich můžete nalézt zde: http://www.acutil.cz/studie.php.

Dopřejte si vitamíny B – vaše pokožka to ocení

Vitamíny skupiny B jsou pro správné fungování metabolismu nezbytné, jejich nedostatek se nejčastěji projeví na pokožce. Ekzémy, padání vlasů, únava i nespavost – takto se může projevovat jejich nedostatek. Vitamíny skupiny B najdeme v celé řadě potravin, patří mezi ně například kvasnice, ořechy, vejce, luštěniny nebo listová zelenina. Pro dostatečné množství vitamínů B je tedy pestrá strava tím nejlepším základem. Vitamíny skupiny B, kyselina listová a omega-3 mastné kyseliny jsou obsaženy např. v doplňku stravy Acutil.