Už jsme se konečně dočkali pěkného počasí a odhodili zimní kabáty. S tím však sílí i motivace k formování postavy a k hubnutí. Jenže, jak efektivně shodit pár kil a cítit se fit, když na nás utočí jarní únava a malátnost? Možná některé z vás ani neví, že snahy zhubnout a zdravě jíst by měly začít u správného příjmu jódu. Abyste zajistila tělu energii ke cvičení a zrychlilo se vám spalování tuků, je dobré tělu dopřát mořské ryby nebo koncentrovaný doplněk stravy s jódem. Když nemá tělo dostatek jódu, přechází do tzv. úsporného režimu.

Jako funguje špatná látková výměna?

Nedostatek jódu lze charakterizovat tak, jakoby tělu chyběl jeho ředitel, a proto se začne chovat nerozumně. Jednotlivé orgány nedostávají povely, jak mají naložit s látkami ze stravy, kterou přijímáme a chybují při látkové výměně. To znamená, že ty živiny, které jsou pro nás důležité, vyloučí jakoby nic a ukládají tuky, které jsou zbytečné. Neumějí totiž potřebné živiny přeměnit v energii, což směruje k nadváze. „Správný přísun jódu je základem zdravého organismu, zrychluje metabolismus, podporuje spalování tuků a brání hromadění cholesterolu. Díky jódu všechny orgány přesně vědí, co s přijatými látkami dělat, sacharidům už tak snadno nedovolí přeměnit se v tuk a ukládat se,“ vysvětlila nám Zuzana Hlinecká, která je výživovou poradkyní z PKR Slovakia.

Ženy jsou ohroženy více

Další odbornice, endokrinoložka MUDr. Silvie Špitálníková, přispěla svým názorem, že jodový deficit mnohem častěji ohrožuje ženy, než-li muže, a dokonce v případě poruch štítné žlázy až pětkrát více. „Ženám se při nedostatku jódu zvýší hladina pohlavního hormonu, který podněcuje tukové buňky k dalšímu schraňování zásob, a bez ohledu na diety nebo pravidelné cvičení nemohou dosáhnout předsevzatých výsledků. Kila neubývají, cítí únavu a depresi. V tomto ohledu je jód považován za základní stavební kámen zdravě fungujícího těla i ducha,“ ještě doplnila Hlinecká.

Za nadváhou stojí nedostatek jódu

Až polovinu Evropanů postihuje jodový deficit v organismu, který se často projevuje nadváhou. Národy, které mají stravu na jód bohatou, jsou naopak štíhlejší. „Češi vědí, že jíst pravidelně mořské ryby je zdravé, ovšem na jejich jídelníčku se vyskytují zřídkakdy. V našich podmínkách se jód přidává do soli a díky obohacování příkrmů dobytka je obsažen také v mléce a mléčných výrobcích. Ovšem kuchyňskou úpravou se část jódu z potravin ztrácí. Platí, že čím šetrnější úprava, tím vyšší množství zachovaného jódu,“ uvedla Zuzana Hlinecká. Tento názor potvrzují štíhlí a vitální Japonci, jejichž národní pokrm sushi obsahuje mořské řasy a syrové rybí maso, což jsou dva největší přírodní zdroje jódu.

Jak zajistit tělu více jódu?

Abyste tělu zajistila dostatek jódu, musíte do své stravy zařadit více ryb, což v našich podmínkách často není ani snadné. Ne všichni máme tu možnost si pravidelně kupovat čerstvé ryby a mořské plody. V českých podmínkách je proto nejsnadnější formou užívání jódu některý doplněk stravy. Výživová poradkyně Zuzana Hlinecká doporučuje např. tekutý doplněk stravy vhodný také k vaření, kterým je Jodis. Jedná se o koncentrát, který je čirý, bez chuti a zápachu. Výhodou je to, že si množství jódu udrží i při tepelném zpracování. Máte tedy jistotu, že skutečně přijmete doporučené množství jódu, což je jedna čajová lžička na den.

Jodis

Dopřejte si jód

Pokud chcete zhubnout a provozujete tedy nějaký sport, tím pádem vydáváte energii. V tomto případě má tělo vyšší nároky na příjem jódu, proto je dobré, když jej budete pravidelně doplňovat a pak se vám budou tuky spalovat, nikoli ukládat na horší čas.

Tabulka 1

Doporučená denní dávka jódu (dospělí) 200 mikrogramů
Denní příjem jódu průměrného Čecha 80 mikrogramů

Tabulka 2

Průměrné množství jódu v potravinách
mléko 20 mikrogramů v jednom kilogramu
máslo 50 mikrogramů v jednom kilogramu
vejce 85 mikrogramů v jednom kilogramu
makrela 371 mikrogramů v jednom kilogramu
Jodis koncentrát 80 mikrogramů ve čtyřech mililitrech (= 1 čajová lžička)