Nemůžete se dočkat, až se jaro přehoupne do léta a jako každý rok, budete i letos trávit spoustu času na sluníčku? Opalování je bezesporu příjemné a za určitých okolností i zdravé. Jedním z důvodů, proč se slunečním paprskům nevyhýbat, je tvorba vitamínu D, který má pozitivní vliv na pokožku, zuby a kosti. Ale ne nadarmo se říká „všeho s mírou“ a o slunění to platí desetinásobně. Největšími riziky nezdravého opalování jsou rychlé stárnutí kůže a rakovina. Chcete-li se obojímu vyhnout, řiďte se následujícími pravidly.

Dopřejte své pokožce peeling

Než se vydáte k vodě, dejte si dostaveníčko v koupelně a z pokožky odstraňte všechny odumřelé buňky. Díky pečlivému peelingu dosáhnete rovnoměrného a zdravějšího opálení. Pokud toto opatření podceníte, o pěkné opálení rychle přijdete – budete se loupat jako had.

Od solária ruce pryč

Ohledně opalování se traduje množství mýtů. Například, že je vhodné nejdříve docházet do solária. Není to pravda, solária produkují záření, které nestimuluje tvorbu vitamínu D. Lékaři se jednohlasně shodují, že „solárkování“ není zdravé a výrazně zvyšuje riziko rakoviny kůže.

Kvalitní opalovací krém je základ

Nenechte se ovlivnit tvrzením, že „nepotřebujete opalovací krém s vysokým faktorem“. Ačkoliv jste se možná narodila se snědší kůží, která se opaluje krásně dohněda, bez kvalitní opalovací kosmetiky byste se dlouze slunit neměla. Pro osoby s nižším fototypem je krém s vysokým SPF samozřejmostí.

Kvalitní kosmetiku na opalování najdete například u BIODERMY. Produktová řada krémů na opalování Photoderm nabízí unikátní buněčnou biochranu – chrání kožní buňky a DNA. Dermatologové na ni nedají dopustit.

Nesluňte se příliš dlouho

Razíte pravidlo „čím déle, tím lépe“? Pokud se u vody válíte celý den, protože díky tomu bude vaše pleť opálenější, musíme vás zklamat. Po dosažení tzv. opalovacího cut-off bodu již nedochází k produkci melaninu. Je tedy zbytečné na sluníčku setrvávat.

Opalovací cut-off bod je individuální záležitost. Průměrně jde o 2 – 3 hodiny na přímém slunci, ovšem u osob se světlou pokožkou je tato doba podstatně kratší. Budete-li se vystavovat slunečnímu záření po delší dobu, zbytečně riskujete poškození kůže.

Čas strávený opalováním můžete průběžně zvyšovat. První kontakt se slunečními paprsky by měl být kratší, určitě ne déle než 30 minut. V následujících dnech pak maximálně 2 hodiny (pozor – opět dle fototypu!) a určitě ne v době mezi cca 11. – 15. hodinou. Právě tehdy je sluníčko velmi intenzivní a vaší kůži hrozí, že se spálí.