náhled - sportNež si začnete užívat jarní počasí ze sedla kola, zbystřete. Nezapomínejte, že zhruba půl roku bylo vaše tělo bez tohoto typu aktivity. Je pravda, že tělo se do kondice vrátí velmi rychle, ale je třeba na něj ze začátku netlačit. Stejnou pozornost věnujte také vašemu kolu.

Oblečení nepodceňujte – raději více než méně

Zatímco horní část těla cyklisty se prohřívá při samotné jízdě na kole, nohy jsou zahřívány výhradně tempem jezdce. Rekreační a začínající cyklisté by se proto vždy měli přiobléci. Roli hraje také typ kola a prostředí, do nějž vyjíždíte. Na silničním kole se jezdí vyšší rychlostí, což znamená větší nápor studeného jarního větru. Chlad budete pociťovat také na rovinách a ve městech, v lese si naopak užijte bezvětří.

Proto si při každé vyjížďce si přiberte jednu vrstvu navíc – obzvlášť při počáteční jarní aklimatizaci těla na delší pobyt venku. Je to také „pojistka“ před jarním nachlazením a rýmou.

Tip:

Ideální na cesty jsou multifunkční šátky, tzv. tuby, které mají bezpočet použití (kukla, čepice, šátek,…), nezaberou prakticky žádné místo a kromě cyklistiky je využijete také u řady dalších sportů a turistiky.

Chraňte vaše oči – pro bezpečnost i pohodlí

Kromě ostrého jarního slunce ohrožuje vaše oči i vítr a pyl. K dostání je dnes celá řada speciálních cyklistických brýlí. Důležité však je vybrat si ty pravé – především zvolit správné zatmavení skel. Ani lidé s dioptrickými brýlemi se těch cyklistických nemusejí vzdávat – i pro ně se vyrábějí speciální brýle s dioptrickými zorníky.

Tip:

Pokud jsou vaše oči suché, unavené a pálí (často se přidává také zčervenání), přiložte na víčka na 15 minut vychlazený plátek okurky či pytlík černého čaje. Rozhodně nejlepším receptem na unavené oči je dostatečný spánek, který zajistí relaxaci a zvlhčení.

Jak se vyhnout bolesti svalů po sportu?

Pokud jste to s cyklistikou trošku přehnali, možná v následujících dnech očekáváte svalovou bolest, ta se dostavuje nejčastěji druhý až třetí den po sportovní aktivitě. Svalové bolesti je však možné předejít nebo ji alespoň zmírnit. Mezi nejlepší způsoby relaxace patří plavání nebo pobyt ve vířivce či perličkové koupeli. Neméně důležitý pro relaxaci svalů je vydatný spánek.

Své nezastupitelné místo zde má také masáž namožených míst. Při větší bolesti zařaďte jemnou masáž i několikrát denně. Jemná masáž prokrví namožené svalstvo, zrychlí látkovou výměnu, a tím podpoří vyplavení odpadních látek nahromaděných po námaze. Pokud už tušíte, že jste to s aktivitou přehnali, zklidněte a zchlaďte vaše svaly ihned po námaze. K jemné masáži můžete použít chladivou emulzi ALPA s mentolem a bylinnými extrakty, obsažená silice z jedle sibiřské a mentol napomáhají prokrvení pokožky, uvolnění a regeneraci svalů.

vdvfdvf

Při větší bolesti zařaďte jemnou masáž i několikrát denně.

Cyklisti, nezapomínejte na…

Než letos poprvé šlápnete do pedálů, nezapomeňte vše důkladně zkontrolovat. Fungují brzdy tak, jak mají? Jsou pneumatiky dostatečně nahuštěné? Není vzorek příliš sjetý? A rychloupínáky jsou dostatečně utažené? Pokud vám tyhle otázky nic neříkají a odpovědi na ně byste jen těžko hledali, svěřte raději kolo na kontrolu do nejbližšího cykloservisu.