uvodniPorod je velmi vyčerpávající, trvá dlouho a často sebou přináší i bolest. Naštěstí nemusí být takový vždy. Komplikacím a nepříjemným vedlejším účinkům se můžete jednoduše vyhnout dodržováním několika jednoduchých pravidel. Díky nim můžete zažít přirozený porod po císařském řezu, předejít natrhnutí hráze, posílit svaly pánevního dna a omezit nebo zcela se zbavit inkontinence. Následující rady by vám měly váš porod, co nejvíce usnadnit. Zkuste se jimi řídit.

Vyhněte se natrhnutí hráze

Nástřih hráze neboli epiziotomie se provádí za účelem zvětšení poševního otvoru a ochraně ženy před samovolným natrhnutím hráze. Jedná se o velmi nepříjemný zákrok, který sebou nese řadu komplikací a bolest. Přitom k němu nemusí vůbec dojít, pokud budete …

  • provádět pravidelnou masáž a uvolňování hráze
  • zvolíte vhodnou polohu při porodu
  • provádět spontánní tlačení

Největšímu riziku natržení hráze je žena vystavena v poloze vleže na zádech. Ve vzpřímené poloze dochází k rozšíření porodních cest (porodní kanál je o 30% větší) a nastřihnutí hráze pak není nutné.

U předporodní přípravy je nejdůležitější, aby byly všechny cviky a masáže prováděny správně, což často bohužel nebývají. Příprava se pak nejen zcela míjí účinkem, ale může mít i negativní dopad na těhotnou ženu. Významným pomocníkem v tomto případě mohou být pomůcky pro snadnější porod, které cvičení nejen usnadní ale i zefektivní.

Tato pomůcka účinným způsobem napomáhá posílení pánevního dna, pozitivně stimuluje poševní svalstvo a procvičuje střídavě napínání a uvolnění hráze během předporodní přípravy.

Tato pomůcka účinným způsobem napomáhá posílení pánevního dna. Díky ní lze pozitivně stimulovat poševní svalstvo a procvičit střídavě napínání a uvolnění hráze během předporodní přípravy.

Vyhněte se inkontinenci

Inkontinence je v dnešní době jedním z nejčastějších zdravotních problému žen a dokáže je potrápit i dlouho po porodu. Těmto problémům můžete nadobro zamezit pravidelným cvičením a posilováním svalů pánevního dna. Nejvhodnější je začít cvičit již před. Cvičit můžete zcela bez pomůcek, pokud však chcete mít jistotu, že se inkontinenci vyhnete, doporučuje se cvičit se speciálními pomůckami zhruba 4 týdny před plánovaným termínem porodu. Takto budou svaly pánevního dna při porodu ve špičkové kondici. Pokud jste již po porodu a inkontinence vás trápí, nezoufejte. Se speciálními cviky na pánevní dno (jedná se vlastně o vědomé stlačování svěračů) můžete inkontinenci omezit na minimum nebo se jí zcela zbavit.

Jak může takové cvičení vypadat?

bfdbfdbfbfbf

Ideálním polohovou na cvičení je v leže

Pro samotné cvičení stačí v průměru 15 minut denně, kdy vás nebude nikdo rušit. Na cvičení je ideální poloha v leže s mírně pokrčenýma nohama. Ať již zvolíte cvičení bez nebo s pomůckami nejdůležitější je soustředit se na správné stahování a uvolňování svalstva. Cvičení s pomůckami by mohlo vypadat následovně:

  • Celkové uvolnění těla
  • Zavedení pomůcky dle návodu
  • Soustředěné vtahování a uvolňování svalstva po dobu několika minut v pravidelných intervalech – vtáhnout a uvolnit. (Dochází k napínání svalstva a pocitu pnutí, které je při tomto cvičení normální.)
  • Celý postup 3 – 5 krát zopakovat

Porodu a zejména bolesti se obává mnoho žen. Pokud se i vám blíží onen den D a vy máte strach, jak porod zvládnete, snažte si jej co nejvíce usnadnit právě zmíněnými radami.

Jak jste porod prožívala vy? Zvládla jste jej bez větších problémů nebo jste myslela, že to už nevydržíte? Podělte se s námi a čtenářkami o Vaše zkušenosti a dojmy…