LékařkaJak diabetes ovlivní život pacienta, záleží nejen na tom, o jak závažnou formu onemocnění se jedná, ale také na kázni a zodpovědnosti samotného pacienta. Řekněme si, na co je třeba dávat si pozor a co si naopak dopřát.

Držte cukr a cholesterol na uzdě a dodržujte doporučení lékaře

Každý diabetik by se měl zaměřit především na prevenci komplikací spojených s diabetem, a to díky udržení optimální hladiny cukru a cholesterolu. Léčba by měla být komplexní a pacient by měl dodržovat doporučenou dietu. Výkyvy hladiny cukru a jeho vysoké hodnoty totiž mohou vést k poškození tkání i drobných periferních nervů, což může následně způsobit také tzv. diabetickou neuropatii projevující se neuropatickou bolestí.

Častá komplikace – neuropatická bolest

Neurony

Neuropatická bolest se projevuje nočními maximy a záchvatovitým charakterem, bolest může být ostrá až palčivá a týká se oblasti dolních končetin. Jedná se o nejčastější chronickou komplikaci diabetu, a to jak u prvního, tak u druhého typu. Negativní u této komplikace je fakt, že ani dnes odborníci nepřišli na to, jak tento typ bolesti účinně léčit. Přesto se dnes zabývají možností, že některé polyfenoly jako kurkumin, resveratrol nebo mangiferin mohou mít na neuropatickou bolest pozitivní vliv. Tyto látky se však vyznačují svou velmi špatnou vstřebatelností do organismu, s tímto faktem však pracuje doplněk stravy Neuritogen, který díky přidání speciálních látek (piperin, lecitin) mnohonásobně zvyšuje vstřebatelnost uvedených látek.Nedávno provedená česká studie prokázala pozitivní účinky mírnění bolesti na vzorku 120 diabetických pacientů, kteří doplněk stravy užívali.[1]

Na co dát při diabetu pozor?

Pokud bychom měli zmínit jen jednu neřest, která diabetikům škodí nejvíce, byly by to jistě cigarety. Kouření je také jedním z faktorů, které přispívají k diabetické neuropatii. U kuřáků je také mnohem vyšší riziko rozvoje cukrovky II. typu.

Přestat kouřit není nic snadného, je často třeba zaplnit prázdné místo jinou aktivitou, ideální je k tomu pohyb. Pro diabetika je velmi důležitý pravidelný pohyb a udržení si přiměřené tělesné váhy.Není třeba podávat vysoké sportovní výkony, i pravidelná chůze je hotovým „lékem“.Pravidelný pohyb podporuje metabolismus cukrů, zlepšuje schopnost tkání zpracovat cukr, snižuje krevní tlak a hladinu tuků v krvi, snižuje také rizika dalších přidružených potíží, jako jsou např. srdeční choroby, nezanedbatelný je také pozitivní vliv na psychiku.

Na co nezapomenout při sportovní aktivitě?

protažení1

Před plánovanou aktivitou změřte glukometrem hladinu cukru v krvi a případně upravte dávku inzulínu. Při nepoměru hrozí především po sportovní aktivitě výrazný pokles glykémie. Pokud se chystáte na náročnější aktivitu, je vždy fajn mít s sebou pro všechny případy parťáka.U velké části pacientů je diabetes komplikován ještě dalšími chorobami, nejčastěji ve spojení s kardiovaskulárním systémem. Proto je důležité náročnější pohybovou aktivitu konzultovat s lékařem.Dále je třeba dávat pozor na rizika, která hrozí i zdravému člověku – dehydratace, přehřátí nebo poranění z přetížení.


[1]1 Pavel Otruba: Neuritogen a diabetická neuropatická bolest. Bolest, ročník 18, 2015/číslo 1, str. 29 – 35.