Článků o nejrůznějších dietách jste určitě už četla spousty. Jestliže jste se rozhodla zhubnout a budete držet některou z diet, možná nevíte, že pro hubnutí je důležité mít tu správnou vnitřní motivaci, odhodlání a také kvalitní informace. Pokud chcete snížit svou váhu, je potřeba zkombinovat tři faktory, a to pohybovou aktivitu, správnou stravu a relaxaci. Pokud některý z trojice těchto článků vynecháte, bude se vám hubnout velice špatně. Přečtěte si tedy naši radu, jak na to jít správně.

Jak je to vlastně s hubnutím?

Abyste docílila snížení váhy, je potřeba zhubnout pohybem, upravit stravu a také si dopřát regeneraci. Pokud začnete hubnout jen pohybem, ale nic se nezmění na vaší stravě, možná se budete cítit i lépe, ale shazovat kila zřejmě nebudete. Protože často si za odměnu, že jste cvičila a spálila kalorie dopřejete nějaké jídlo. Je to tak? Pokud upravíte stravu, kila půjdou zpočátku dolů dobře, jenže většina lidí dříve či později stejně přejde ke starému způsobu stravování. Stravu je potřeba upravit do určité energetické hodnoty a když této hodnoty dosáhnete, přebytečný tuk je nutné spálit pohybem. Jenže k hubnutí je potřeba přistupovat s naprosto jiným odhodláním a to nejen krátkodobě zhubnout, ale změnit svůj životní styl. Pokud se vrátíte ke svým starým zvyklostem, dostaví se jo-jo efekt. Přiberete více, než jste vážila předtím. Jste tedy odhodlána změnit svůj život?

O kolik kilogramů byste měla zhubnout?

Určitě se ptáte, kolik kg byste vlastně měla vážit, aby vaše tělo vypadalo zdravě? Existuje snadná diagnostická pomůcka, tzv. body mass index, nebo-li BMI. Vypočtete si ten váš dle tohoto vzorce:

BMI=tělesná hmotnost (kg)/ výška (m)2

  • BMI 18-24,5 – ideální stav
  • BMI 25-30 – nadváha
  • BMI nad 30 – obezita, tedy onemocnění

Vzorec však nezohledňuje fakt, v co je hmotnost těla proměněna, respektivě kolik tuku nebo svalové hmoty vlastně máte. A tato informace je důležitá. Můžete si ji tedy zjistit u odborníků. A věděli jste, že sval je těžší než tuk? Proto se také neděste, pokud začnete sportovat, že se vaše váha ještě zvýší. S odborníkem se rovněž poraďte, kolik energie byste měla denně přijmout. Neexistuje totiž stejná hodnota pro všechny, ale odvíjí se od toho, kolik je vám let, jaké máte zaměstnání apod.

Jak si rozvrhnout energii během dne?

Ideální je, pokud si denně dopřeje 5 jídel a energii si rozpočítáte následovně:

snídaně – 30%
svačina – 10%
oběd – 30%
svačina – 10%
večeře – 20%

Z jakých potravin si připravovat jídlo?

Abyste měla vyváženou stravu, je nutné znát množství energie. Rovněž je důležité zastoupení jednotlivých živin ve stravě. Potraviny se totiž skládají z cukrů, bílkovin a tuků. Lze říci, že ideální poměr živin je následující:

55-60 % sacharidů
15-20 % bílkovin
25-30 % tuků.

Pokud budete chtít zhubnout, uberete na sacharidem a přidejte na bílkovinách. Zařaďte do stravy více nízkotučných mléčných výrobků. Všímejte si složení na obalech potravin. Ze začátku bude těžké se orientovat, co je pro vás lepší, ale časem se do toho dostanete a budete to brát jako samozřejmost.