protažení1Tenisový loket, podvrtnutý kotník, natažené svaly, oděrky a modřiny – pokud s jarními paprsky vyrážíte za sportem a do přírody, lehce se může stát, že se s nimi budete potýkat. Máme pro vás pět tipů, jak se těmto nepříjemnostem vyhnout.

1. Nejdřív rozehřát a protáhnout ztuhlé svaly

Začít s náročnou aktivitou bez předchozí přípravy je vždy náročné a u sportu to platí dvojnásob. Opatrné buďte zejména u aktivit, které provádíte poprvé. Dostatečným protažením nejen ochráníte své svaly a šlachy, ale také zvýšíte svou pohyblivost, snížíte svalové napětí a rovněž předejdete svalovým křečím.

2. Nepřeceňujte svou kondici

Lhát si do kapsy nemá cenu, raději si přiznejte, že jste přes zimu malinko zlenivěly a ze začátku zvolte mírnější tempo. Ztuhlé a netrénované svaly jsou k poranění mnohem náchylnější, proto nespěchejte a dejte si načas. Ta správná kondička brzy dorazí.

3. Správné boty jsou základem úspěchu

Na sport v terénu se nehodí vaše sálová obuv a při běhání zase neuspějete se svými pohorkami. Přizpůsobte se aktuálnímu sportu a podmínkám zejména obuví – používejte obuv pružnou, prodyšnou a zároveň pevnou s kvalitní podrážkou. Její nesprávný výběr je jedním z hlavních faktorů poranění.

4. Nezapomeňte na protažení

Deset minut, které věnujete protažení, mohou výrazně snížit riziko poranění a urychlit regeneraci. Postupujeme ideálně od krku dolů a na svaly postupně vytváříme tlak. Nikdy však nejdeme přes bolest, kdy by mohlo dojít až k natržení svalu. Důležité je při protahování také správně dýchat – ideálně by napínání svalů měl doprovázet výdech, při kterém dochází k uvolnění svalů. Strečinkem předejdete možným zraněním, ochráníte své svaly a šlachy, ale také zvýšíte pohyblivost, snížíte svalové napětí a předejdete svalovým křečím.

5. Zasloužená relaxace

Zejména po prvních sportovních výkonech si dopřejte masáž namožených partií. Osvěžíte nejen tělo, ale také mysl a budete se na další fyzickou aktivitu o to více těšit. Svěřte se nejlépe do rukou kvalifikovaného maséra, ale i doma můžete docílit stejné úlevy. Záleží na vhodných přípravcích, které si vezmete k ruce. V podstatě celá masážní řada české značky Alpa je pro tyto příležitosti vhodná kvůli poměru kvality a ceny. Vyzkoušejte třeba Alpa masážní emulzi (chladivou nebo hřejivou), který ulevuje od bolesti svalů i kloubů, působí proti zánětů, prokrvuje a příjemně chladí. Navíc obsahuje kreatin, který se podílí na celkové regeneraci.

Vyhněte se nepříjemným následkům!

Každý, kdo nesportuje na vrcholové úrovni, by měl zahájit svou sportovní sezónu s rozumem. Každá chyba bolí a může vás na několik týdnů odstavit od sportu. Uvedená doporučení jsou sice velmi dobře známá, ale přesto se jimi každý rok neřídí spousta z nás. Tak a teď hurá sportovat!