pohovor

zdroj: freeimages.com

Pokud v současné době sledujete volná pracovní místa, ať už z toho důvodu, že jste nezaměstnaná nebo byste ráda změnila práci, první krůček představuje zaslání vašeho životopisu, případně motivačního dopisu, jež jsou vaší vstupní vizitkou. Jestliže budete pozvána na osobní pohovor, jste o něco blíže k získání nové pozice, nicméně musíte přesvědčit, že jste právě vy tím nejkvalitnějším a nejlepším uchazečem.

Základem úspěchu je správná příprava. S jistotou můžeme říct, že se během pracovního pohovoru setkáte s několika běžnými otázkami, kterým budete muset čelit. Proto je dobré se nad nimi předem zamyslet a nejlépe se naučit jejich odpovědi. Takových otázek může být spousta, ale zaručeně vám bude položena některá z následujících, u nichž je takřka jisté, že k nim dojde, ať už půjdete na pohovor do konkrétní společnosti nebo personální agentury. Připravili jsme jich pro vás hned pět, takže se na ně mrkněte a patřičně se připravte.

1) Řekněte nám něco o sobě

Za touto otázkou se skrývá mnohem více, než se na první pohled může zdát. Potenciálního zaměstnavatele až tak v prvé fázi nezajímá, že doma chováte pejska, jak vás baví vyšívání nebo nejraději ve volném čase jezdíte na kole. Spíše chce vědět, co mu můžete nabídnout za zkušenosti, jež lze uplatnit na pozici, na kterou se hlásíte. Nejlépe tedy zasmečujete tak, když odprezentujete své dosavadní profesní zkušenosti, dovednosti a kariérní výsledky s ohledem na to, co firma hledá. Začněte tedy tím, jaké školy jste vystudovala, kde jste pracovala, co bylo náplní vaší pozice, co umíte, jaký máte přístup k práci, dobré vlastnosti apod.

2) Proč u nás chcete pracovat?

V tomto případě chce zaměstnavatel vědět, co vás vedlo k zaslání životopisu právě k nim a proč byste u nich chtěla být zaměstnaná. Řekněte mu své důvody, tak jak to cítíte a co je pro vás motivací. Odpovědi mohou být různé a vždy individuální. Zmínit lze:

  • lepší finanční ohodnocení,
  • práce ve velké a prosperující společnosti,
  • vyhovující pracovní doba,
  • blízkost společnosti od místa bydliště,
  • lepší pracovní pozice,
  • možnosti kariérního růstu,
  • naučit se něco nového,
  • a další.

3) Proč jste odešla (nebo chcete odejít) z vaší minulé (současné) práce?

Otázka může být docela nepříjemná, neboť ne vždy chcete prozradit, co vás vedlo k opuštění zaměstnání nebo proč jste jej musela opustit. Nesnažte se však za něco schovávat, řekněte na rovinu pravdu, zaměstnavatel jistě ocení vaši upřímnost.

4) Co jste dělala po skončení vašeho posledního zaměstnání?

Jestliže jste aktuálně nezaměstnaná, rozhodně neříkejte, že jste hledala práci, ale neuměla jste ji najít. Zaměstnavatelé mají rádi aktivní nadšence, kteří nelení a vyvíjí nějakou aktivitu se dále vzdělávat. Zmiňte účast v online nebo prezenčních kurzech, např. jazykových či týkající se oboru související s novou prací. Klidně uveďte dobrovolnickou práci, brigádu apod.

5) Co víte o naší firmě?

Smysl je jasný – tato otázka má ukázat, zda jste se na pohovor připravila a nastudovala si, čím se firma zabývá. Určitě nestačí jen rychle ráno před pohovorem proletět webové stránky společnosti. Měla byste znát jména vlastníků, vedení, produkty nebo služby, cíle společnosti, konkurenci, nejnovější reklamní akce, případně i zmínit nějaké doporučení. Tím, jak budete znát firmu do hloubky ukážete, že jste schopná a ochotná do nové práce investovat svůj čas.

6) Máte nějaké otázky – chcete se na něco ?

Rozhodně se ptejte. Ale otázky volte obezřetně. Určitě není vhodné se ihned na pohovoru zeptat, za jak dlouho si budete moci vzít dovolenou či kdy můžete požádat o zvýšení platu. Mnohem vhodnější jsou otázky týkající se společnosti či výkonu dané pozice. Kupříkladu:

  1. Co bych potřebovala, abych mohla být ve vaší firmě úspěšná?
  2. Jaký byl důvod odchodu předchozího zaměstnance z této pozice?
  3. Co je podle Vás nejdůležitějším kritériem pro přijetí uchazeče na tuto pozici?
  4. Jaký je kolektiv v této společnosti?

Otázky podobného charakteru budou evokovat váš skutečný zájem pracovat v dané společnosti, na konkrétní daném místě a o práci jako takovou.

Článek byl vytvořen ve spolupráci s personální agenturou Manpower. Jestliže aktuálně hledáte práci, zkuste využít služeb této agentury, jež vám může nabídnout lákavé pracovní příležitosti z různých oborů. Naleznete je na stránkách www.manpower.cz. Zde vám pomohou najít nové místo a poradí, jak na pracovním trhu uspět.